Amsterdam, Nederland | Gepubliceerd op: 10 februari 2015
Pitch
Universiteitsmuseum van @harvard implementeert #iBeacon platform van Amsterdamse start-up @LabWerkNL #mApp http://pr.co/p/0021tb
Universiteitsmuseum van Harvard implementeert iBeaconplatform van Amsterdamse start-up LabWerk om een nieuwe dimensie toe te voegen aan de bezoekerservaring. Inmiddels is begonnen met de ontwikkeling van de CHSI-app. Bezoekers en studenten kunnen de app medio 2015 downloaden
Details

De Harvard Collection of Historical Scientific Instruments (CHSI), een van de grootse universiteitscollecties in haar soort, werkt samen met de Nederlandse app-ontwikkelaar Labwerk aan de implementatie van mApp; het iBeaconplatform voor musea.

De collectie is onderdeel van een van de beste universiteiten ter wereld die een reeks indrukwekkende alumni op haar naam heeft staan, waaronder technologische zwaargewichten als Bill Gates (Microsoft) en Mark Zuckerberg (Facebook). De collectie bevat ruim 20.000 wetenschappelijke instrumenten, waarvan sommige meer dan 600 jaar oud zijn. Ze zijn bewaard gebleven, gedocumenteerd en worden tentoongesteld om te laten zien welke rol zij hebben gespeeld op het gebied van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek.

De implementatie van de museum-app is de volgende stap die CHSI zet om up-to-date te blijven. mApp biedt een nieuwe methode van informatievoorziening, die niet alleen geïntegreerd wordt in de museumervaring van de CHSI-bezoekers, maar ook in de ontwikkeling van tentoonstellingen en onderwijsmethoden. Dr. Jean-François Gauvin, algemeen directeur van de collectie en Harvarddocent, verwacht dat de bezoekers- en studenttevredenheid tot grote hoogte zal stijgen.

Het museum was al jaren op zoek naar een app, maar de juiste toepassing was tot voor kort niet beschikbaar. Nu mApp en het pushen van informatie via iBeacons in de afgelopen twaalf maanden succesvol zijn gebleken voor verscheidende klanten van LabWerk, aarzelde het universiteitsmuseum niet langer: de nieuwe app is met open armen ontvangen.

Michael Grasso, CHSI-medewerker en masterstudent Museum Studies aan de Harvard Extension School, vertelt over het voordeel van het mApp-platform: “de installatie is eenvoudig en tegelijkertijd is de app gebruiksvriendelijk voor bezoekers. Hierdoor kunnen wij ons concentreren op de optimalisatie van de museumervaring in onze galerieën. Bovendien genereert mApp waardevolle data om de bezoekerservaring nog verder te verbeteren.”

Het mApp-platform van LabWerk gebruikt iBeacontechnologie om locatiebewuste informatie te ontsluiten. Met behulp van Bluetooth Low Energy (BLE) gaan mobiele apparaten van bezoekers op zoek naar signalen die worden uitgezonden door een netwerk van iBeacons, of bakens. Op deze manier bepaalt de smartphone of tablet de precieze locatie van de bezoeker. De app gebruik dit locatiebewustzijn om informatie te pushen, locatiespecifieke meldingen te activeren, of om de bezoeker te informeren over zijn actuele locatie.

Inmiddels is begonnen met de ontwikkeling van de CHSI-app. Bezoekers en studenten kunnen de app medio 2015 downloaden. Ga voor meer informatie naar mApp.labwerk.com of chsi.harvard.edu.

Ons museum was al jaren op zoek naar een app, maar de juiste toepassing was nog niet op de markt. Tot we mApp ontdekten.

— Dr. Jean-François Gauvin, algemeen directeur van de Collection of Historical Scientific Instruments en docent aan de universiteit van Harvard
Het voordeel van het mApp-platform is de gebruiksvriendelijkheid in installatie. Tegelijkertijd is de app gebruiksvriendelijk voor bezoekers. Dankzij de veelzijdigheid van mApp kunnen wij ons concentreren op de optimalisatie van de museumervaring in onze galerieën. Bovendien genereert de app waardevolle data waarmee wij de bezoekersbeleving nog verder kunnen verbeteren.

— Michael Grasso, CHSI-medewerker en masterstudent Museum Studies aan de Harvard Extension School
Nu mApp en de ontsluiting van content via iBeacons in de afgelopen twaalf maanden succesvol zijn gebleken voor verscheidende klanten van LabWerk, aarzelden ook wij niet langer hun innovatieve technologie te omarmen.