TU Delft Library innoveert met iBeacons

23 OKTOBER 2015, AMSTERDAM, NEDERLAND
TU Delft Library is de eerste bibliotheek in Europa die gebruik maakt van iBeacontechnologie. De universiteit lanceert een Library Tour app, die gebruik maakt van de technologie van de Amsterdamse start-up LabWerk. Met de Library Tour geeft TU Delft haar studenten een interactieve, gebruikersvriendelijke rondleiding door de universiteitsbibliotheek. De app is genomineerd voor de 2015 Innovatie voor Informatie award.

De Library Tour maakt studenten op een speelse manier wegwijs in de TU Delft Library. Zo leren studenten hoe ze een projectruimte kunnen reserveren, ontdekken ze hoe de selfservicedesk werkt en zien ze waar de massagestoelen staan. Daarbij gebruikt de Library Tour een interactieve plattegrond, quizvragen, filmpjes, praktische informatie en fun facts.

Met de app speelt TU Delft Library in op het groeiende aantal internationale studenten. Zij stromen gedurende het hele academiejaar in. TU Delft verwelkomt in 2015/2016 zo’n 1600 nieuwe internationale studenten; een stijging van 16 procent. De Library Tour is zo ontwikkeld dat alle studenten op eigen initiatief en op elk gewenst moment de bibliotheek kunnen verkennen.

De software van LabWerk sluit naadloos aan bij wat TU Delft Library voor ogen had met de interactieve rondleiding. Karin Clavel, coördinator Library Research & Development bij de TU Delft, vertelt: “Met de Library Tour kunnen we grote aantallen nieuwe studenten aan. Het mooie is dat de informatie die ze op hun smartphone krijgen, beschikbaar blijft. Zo kunnen ze alles op een later moment terugzoeken of rustig nalezen. De studenten leren de bibliotheek optimaal te gebruiken. Daar hebben ze hun hele studie profijt van."

De Library Tour is gebaseerd op het mApp-platform van de Amsterdamse start-up LabWerk. De rondleiding maakt gebruik van iBeacontechnologie. iBeacons zijn Bluetoothzendertjes die gerichte informatie versturen naar smartphones die in de buurt zijn. In de TU Delft Library bevinden zich iBeacons op vijftien plekken. Als studenten de app hebben gedownload, ontvangen zij een melding wanneer ze vlakbij een Beacon komen. Daarmee kunnen ze direct locatiespecifieke en relevante informatie ontgrendelen over de plek waar ze zich op dat moment bevinden.

Met het gebruiksvriendelijke en flexibele contentmanagementsysteem, kan TU Delft Library direct inspelen op gebruikscijfers en feedback van gebruikers. Ook kan de universiteit zelf iBeacons en content toevoegen of wijzigen. “Het van oorsprong museumgerichte mApp is naast de implementatie op Harvard opnieuw toegepast op een universiteit. Dat is een mooie ontwikkeling”, aldus LabWerk CEO Floris Boekel.

De Library Tour App is genomineerd voor de 2015 Innovatie voor Informatie award. De IVI Award wordt ieder jaar uitgereikt aan de bibliotheek, mediatheek, archief, museum of soortgelijke organisatie in Nederland die het meest innovatieve product, concept of innovatieve dienst heeft ontwikkeld, gericht op informatieverschaffing aan haar publiek. Je stem uitbrengen kan via de IVA award website
"Met de Library Tour kunnen we grote aantallen nieuwe studenten aan. Het mooie is dat de informatie die ze op hun smartphone krijgen, beschikbaar blijft. Zo kunnen ze alles op een later moment terugzoeken of rustig nalezen. De studenten leren de bibliotheek optimaal te gebruiken. Daar hebben ze hun hele studie profijt van." Karin Clavel, coördinator Library Research & Development
"Quite interesting! ; Happily surprised! ; Very useful! ; I found something that I didn’t know for the last 2 years!" Eduardo Simões Da Silva (Portugal), student TU Delft
"Het van oorsprong museumgerichte mApp is naast de implementatie op Harvard opnieuw toegepast op een universiteit. Dat is een mooie ontwikkeling " Floris Boekel, CEO LabWerk